Jõgeva külje all Painkülas tegutseva Scanola Balticu rapsiõlitehases vurisesid neljapäeval mööda kaht tootmisliini kuldkollast rapsiõli täis pudelid. Pudelitel ei olnud aga kodumaises kirjas sildid, vaid valget ja rohelist värvi etiketid, millel lähemal vaatlusel võis tuvastada heebreakeelsed kirjad.
Kaks tehase liini tootsid sel päeval õli, mis läheb Iisraeli. Et seal müüdavatel toodetel peab olema ka koššeri sertifikaat, käib tootmist Painkülas aeg-ajalt kontrollimas Eesti pearabi Shmuel Kot.
Koššer ja halal
Ka neljapäeval oli rabi Kot tehases kohal. Ta veendus, et kõik on nii, nagu peab ja kiirustas siis Tartu ülikooli loengut pidama. «Mulle ikka aeg- ajalt helistatakse Iisraelist ja uuritakse, et kaugel saadetis on, mina vastan siis seepeale, et ma olen kõigest rabi, mitte tehas,» sõnas rabi Kot muheledes.
Iisrael on Scanola Balticu tehasele suurim ekspordiriik. Ainuüksi sel aastal esimese seitsme kuuga on sinna tarnitud 7500 tonni rapsiõli. Võiks arvata, et Iisrael on maa, kus tarvitatakse ikka peamiselt oliiviõli, kuid Scanola Balticu müügijuht Alo Süvari selgitas, et toidutööstuses kasutatakse ikkagi enamasti päevalille-, soja- või rapsiõli. «Kõige rohkem kasutatakse tootmises maailmas palmiõli, seejärel sojaõli, siis rapsi- ja päevalilleõli ning muul õlil, kaasa arvatud oliiviõlil, on kogu tarbimisel ikkagi väga väike osakaal,» selgitas Süvari.
Mis aga puutub koššeri sertifikaati ja neisse nõuetesse, siis märkis Süvari, et koššeri nõuetele vastav õli ei erine Eesti turule toodetavast rapsiõlist mitte üks krööm. Vahe on vaid selles, et koššerõli tootmisel tuleb koššeri nõuete täitmist kontrollida ning pudeli etiketile läheb vastav embleem.
11 miljonit eurot on Scanola Baltic kaheksa tegutsemisaasta jooksul tehasesse investeerinud.
«Koššer on oma olemuselt hulk kaks tuhat aastat vanu toiduohutusnõudeid.Taimse toodangu puhul, nagu näiteks rapsiõli, ei ole nende nõuete täitmine nii eripärane kui loomse toorme, piima ja liha töötlemise puhul,» rääkis Süvari.
Samas on koššerõli puhul ka oluline, et seda ei toodetaks juudi usupühade ajal. Muu hulgas sabati ajal ei tohi tehas Iisraeli minevat õli villida. See tähendab, et reedel päikeseloojangust kuni laupäeva õhtuni õlitehase liinidel Iisraeli minevat kaupa ei toodeta.
Scanola Baltic hakkas Iisraelisse õli eksportima 2015. aastal. Kolm aastat hiljem sai nende tehas ka halali sertifikaadi, mis võimaldab õli eksportida islamimaadesse. Praegu käivadki läbirääkimised Araabia Ühendemiraatidega, kuid esimese tellimuseni läheb Süvari hinnangul ilmselt veel aega. Samas on Scanola Baltic tuleva aasta veebruaris kohal Dubais peetaval suurel toidumessil Gulf Food Expo.
Uute seadmete ootel
Scanola Baltic on kaheksa tegutsemisaasta jooksul investeerinud tehasesse 11 miljonit eurot. Kõige viimane investeering tehti tänavu, mil 1,5 miljoni euro eest soetati uus tootmisliin, mis suurendab tootlikkust veidi üle kahe korra.
Kui tehases uus tootmisliin täielikult tööle hakkab, soovib Scanola Balticu juhtkond öisest vahetusest loobuda. «Öötöö ei ole ikka õige asi, see kulutab inimesi hullupööra,» sõnas Süvari.
Paraku ei ole liini kõik seadmed veel kohal. Masinate tarnet mõjutavad koroonaviiruse levikust tingitud probleemid. «Nagu igal pool mujal tööstustes, nii ka meil ei jõua masinad kohale, sest on kiipide ja muude komponentide puudus, aga loodame seadmed kätte saada selle kuu lõpuks,» ütles müügijuht.
Painküla tehas on käibemahu poolest Jõgevamaa kõige suurem ettevõte. Tõsi, töötajaid on tehases vaid 45, sest enamik tööstust on täisautomaatne.